Virtual Reality

3 fordeler med VR og AR

Å vri på virkeligheten har begynt å bli vanligere på arbeidsplasser gjennom et stadig voksende utvalg av teknologi. Gjennom bruken av XR (extended reality) kan man gå inn i nye verdener som tilbyr demonstrasjoner av produkter og tjenester. Men hva er det som skiller dem, og hva er eventuelle fordeler?

AR og VR er ikke det samme

Produkter som Oculus rift og Samsung Gear VR, og apper som IKEA Place eller Pokemon GO har gjort uttrykkene virtual reality og augmented reality mer vanlig. Teknologien kan ha mange av de samme elementene, men det er imidlertid to forskjellige ting.

Hva er augmented reality?

VR erstatter visjonen av virkeligheten, AR øker den ved å legge til virtuelle elementer. Gjennom enheter som Hololens 2 skal man kunne se alt i tillegg til hologrammene du legger til gjennom et par “solbriller”. Denne teknologien er designet for å kunne gi fri bevegelse i motsetning til VR. Den kan også brukes på smarttelefoner gjennom applikasjoner utviklet for AR. Telefonen bruker kameraet til å skanne omgivelsene og legge til et filter for å kunne vise hologrammene. Da kan det vises noe så enkelt som været, avtaler eller tid, eller mer kompliserte hologrammer som et kart eller figurer flytende midt i rommet. Gjennom telefon kan mulighetene nesten bli ubegrenset.

Fordeler

  • Bedre rutiner i helsesektoren: Dette kan inkludere alt fra blodprøvetaking til operasjoner. Erfarne leger og sykepleier kan ha problemer med å finne blodårer til pasienter og dette kan forårsake unødvendig ubehag. Gjennom programmet AcuVein løses dette problemet ved å skanne etter hvor blodårene sitter. Med Hololens 2 kan rutineoperasjoner forbedres ved å øve virtuelt gjennom forhåndsinstallerte programmer i brillen.
  • Større aktivitet i utdanning: Tradisjonelt må kunnskap tilegnes gjennom bøker, tidsskrifter og ”googling”. Gjennom AR-visualisering kan stoffet presenteres på en morsommere og mer detaljert måte.
  • Bedre navigasjon: GPS-applikasjoner integrert med AR kan vise turistruter, veibeskrivelser eller forslag til destinasjoner på en ny og spennende måte. Et annet konkurransefortrinn kan være å legge til ekstra elementer ved kulturelle opplevelser gjennom appen.

Hva er virtual reality?

VR er en datateknologi som brukes for å skape et simulert miljø som kan utforskes i 360 grader. Derfor blir et VR-headset tatt i bruk. Dette skal være for å gi brukeren en altoppslukende opplevelse av simuleringen og fjerner følelsen av den virkelige verdenen. Ved bruk av kroppssporing og hodebevegelser vil headsettet respondere og interagere med det virtuelle. De fleste VR-verktøyene i dag tar i bruk bevegelsessporing (6DOF) gjennom eksterne sensorer og kameraer (Oculus Rift og Playstation VR) eller utovervendte kameraer. Dette betyr at headsettet oppdager en hver bevegelse du gjør i en retning og det kan kombineres med bevegelseskontroller som lar brukeren bevege seg rundt med virtuelle hender. Plassen som vises er foreløpig begrenset til noen kvadratmeter og en av ulempene kan være at man mister følelsen av den virkelige verdenen pga headsettets oppbygning.

Fordeler

  • Bedre enn virkeligheten: Gjennom datamaskingenerert bilder (CGI) er det ingen grenser for fantasien. Skap verdener, demonstrer produkter, eller lær opp nye ansatte på en ny og spennende måte.
  • Detaljorientert: Ved bruk av virtual reality skal man kunne få en fullstendig og detaljert oversikt over simulasjonen man befinner seg i. Et eksempel kan være innen opplæring hvor brukeren av enheten får oppleve situasjonen direkte, uten å komme til skade.
  • En ny måte å kommunisere på: En av enhetens viktigste egenskaper er effektiv kommunikasjon. Med enheten kan brukerne kommunisere med hverandre og kan oppgradere opplevelsen ytterligere.


Vi vil komme til å merke en betydelig vekst av denne teknologien de kommende årene. Ved å utnytte styrkene til enheten vil brukeren dra nytte av nye måter å undervise, oppleve og lære når denne teknologien blir tilstrekkelig implementert i samfunnet.







VR & AR gir oss muligheten til å øve på ting som potensielt er livsfarlige. Med VR og AR kan man øve mange ganger, uten risiko.

Arne Øgård
Head of education and publishing at Nelfo
Kom i kontakt

Vi er her for å hjelpe deg.

Send oss en melding.

 Vi svarer vanligvis innen en time på arbeidsdager.
Takk for din henvendelse. Vi har mottatt din melding!
Oisann, her gikk noe galt! Prøv på nytt før du sender melding.

Besøk oss

Grev Wedels Plass 9, Oslo