Remote Support

3 nyttige fordeler med smartbriller

Smartbriller har kommet for å penetrere det stadig voksende, digitale markedet. En teknologi som har eksistert en stund, men som vi snakker lite om. Pointmedia selger to ulike type briller, men hvor kan de brukes og hva er fordelene? Kort fortalt... Vår Remote Support løsning gir deg videomøte gjennom en smartbrille.

1. Sparer tid og penger

Med vår løsning Remote Support vil det ikke lengre være behov for å reise. Mange selskaper tillater ikke tredjeparts besøkende i disse tider og kommunikasjon gjennom smartbriller kan bli essensielt. Man får muligheten til å holde kontakten på tvers av landegrenser eller kommuner, med denne softwareløsningen innebygd i brillen. Systemet åpner for tverfaglig samarbeid og tilrettelegger for kommunikasjon på tvers av språk -og kulturbarrierer. Dette kan være en fordel ved digitale inspeksjoner. Slik kan man forsikre forsvarlig drift, opprettholde leveranser og ha god dialog med kunder gjennom prosessen. Dette er video i smartbrillen gjort enkelt.

2. Effektivt samarbeid og opplæring

Supportavdelingen eller bedriftens eksperter kan lett koble seg på sin Remote Support Portal. Inne i portalen kan man ha kontakt med arbeideren i felt og foreta ulike kommandoer som vises i displayet:

  • Sende bilder og videoer om hvordan en handling skal utføres.
  • Hurtigmarkere elementer som bør sjekkes ut nærmere.
  • Dele egen skjerm eller webcamera.
  • Invitere ubegrenset deltagere
  • Laste opp og sende manualer.
  • Ta opp og lagre høyoppløselig bilder eller film.
  • Skru av/på lys i brillen for bedre sikt.

Informasjonen som blir sendt dukker direkte opp i smartbrillen uten å forstyrre handlingen som blir utført.

Et eksempel på hvordan en situasjon kan bli seende ut mellom support og felt.


Arbeidere som bruker hendene mye, men ofte er avhengige av håndholdte verktøy skal ikke lengre føle seg avhengig av å måtte stanse arbeidet de gjør grunnet kommunikasjon med ledelsen eller supportavdelingen. Med smartbriller vil kommunikasjonen gå sømløst, siden verktøyet er en del av hverdagen. Remote Support er en løsning som gjør arbeidsdagen og workflows “hands-free”. Innenfor opplæring gir dette muligheten for fjerntrening.

informasjonen som sendes går igjennom en krypter server til felt.

Om lærlinger eller erfaren personell ikke har mulighet å kunne delta direkte i felt, kan opplæringen skje direkte via smartbrillen. Smartbrillen kan være med å øke situasjonsbevisstheten, forbedre multi-tasking evner og styrke orientering. Slik kan man fortsette utdannelsen og jobben uten avbrytelser. Dette kan øke tilliten til organisasjonen og skape ny adapsjon i markedet.


Man kan invitere ubegrenset deltagere inn i dette videomøte.

3. Arbeid i felt

Smartbrillene kan kombineres med verneutstyr som gjør den perfekt for bruk i industriområder. Den kan brukes sammen med vernehjelm (både med og uten hjelmfeste), vernebriller og øreklokker. Slik blir brillen et supplement i personalets hverdag uten å ta ekstra plass, vekt eller gå utover komforten. Smartbrillen har et fleksibelt linsearmatur som er lett å bevege på, så den ikke virker forstyrrende under arbeid. Vi har to ulike modeller: Real Wear og Vuzix.

(f.v.) Real Wear og Vuzix m400

Real Wear HMT-1:  En solid smartbrille for industrien, som kan kombineres med verneutstyr. Den er robust med IP klasse 66 som gjør at den tåler høyt trykk av vann og støv.

Real Wear HMT-1Z1 : Samme som HMT-1, men med EX godkjenning for ATEX sone 1 som gjør den ypperlig å bruke i bransjer som olje og gass.

Vuzix M400: IP klasse 67 (robust brille, vanntett opp til en meters dybde). Den kan også komme med tilpassede vernebriller.

Kommunikasjon med smartbrillen går gjennom krypterte servere og trenger ikke noe ekstra implementering hos bedriften. I motsetning til VR headset gir smartbrillen brukeren en følelse av både den digitale og fysiske verdenen samtidig, og gir en mulighet for mer naturlig opplevelse av situasjonen.

Noen av bruksområdene er:

  • Support og service: Om kjøretøyet/maskin skulle ha tekniske feil og arbeideren mangler kompetanse, kan man få hjelp via brillen, uten å ha behov for å tilkalle support direkte på stedet.  Kan brukes til å kommunisere med fører (eksempelvis tog eller godstransport) og frigjøre hendene til å bistå passasjere
  • Beredskap: Hvis nøkkelpersoner ikke har mulighet til å møte opp, kan vedkommende få oversikt og guide medarbeiderne igjennom prosessen.
  • Inspeksjon: Smartbrillen har høyoppløsing kamera med zoom som egner seg godt til inspeksjon.
  • Befaring: Befaring kan avvikles raskere gjennom at en person bærer smartbrillen. Slik slipper større team å reise til lokasjon.
  • Dokumentasjon: Ta bilde og video av situasjonen. Bilder og film lagres i Remote Support sin Cloud for å kunne brukes til senere dokumentasjon.

Fra oss får du smartbriller, med Remote Support, klar til bruk ut av esken. Som kunde av oss følges du tett opp av vår drift -og supportavdeling.


VR & AR gir oss muligheten til å øve på ting som potensielt er livsfarlige. Med VR og AR kan man øve mange ganger, uten risiko.

Arne Øgård
Head of education and publishing at Nelfo
Kom i kontakt

Vi er her for å hjelpe deg.

Send oss en melding.

 Vi svarer vanligvis innen en time på arbeidsdager.
Takk for din henvendelse. Vi har mottatt din melding!
Oisann, her gikk noe galt! Prøv på nytt før du sender melding.

Besøk oss

Grev Wedels Plass 9, Oslo