Virtual Reality

3 trender innen Virtual Reality i 2021

2020 har vært et annerledes år for verden og for virtuell virkelighet. VR har klart å nå flere aspekter i folks liv og pandemien har gitt et ekstra løft til teknologien. Fra å starte som underholdningsverktøy til å utvikle seg videre som et supplement hos organisasjoner og en hendig løsning på hjemmekontoret. Det er nå mulig å kunne kommunisere via plattformen til andre brukere og simulere møter eller andre aktiviteter. Dette kan ha løftet bruken av verktøyet ytterligere. Nå som vi nærmer oss 2021 kan VR fortsette å ha en påvirkning på flere sektorer.

Her er noen trender å holde utkikk etter.

«Eye-tracking» og ansiktsuttrykk  

Siden VR bruker «head-mounted displays», kan det være vanskelig å gjenkjenne ansiktsuttrykk når ansiktet er okkupert. Apple tok patent på denne teknologien tidligere i år. Headsettet er designet for å spore øyne, bevegelser og andre ansiktsuttrykk brukeren skulle foreta seg. Denne teknologien skal også kunne fungere sammen med AR, om man foretrekker en friere løsning. Selskaper som Pupil Labs og Tobii tilbyr forbrukerne «eye-tracking»-tillegsutstyr og software for AR og VR headset.

Samarbeid mellom KI og VR

Virtual reality har besvist sitt potensiale på forretningsarenaen og utviklere letter etter nye måter å kunne høste fordelene. Å kombinere KI (Kunstig Intelligens) med virtuell virkelighet vil kunne gi nye muligheter. Noen fordeler kan inkludere ansiktsbytte i sanntid via telefon eller skape en effekt som kan ligne på People Blockerfra serien Black Mirror. Dette kan føre til en spennede utvikling innenfor interaktive arbeidsområder og fobedre fasilitetene for bildegjenkjenning.

Skjermdump fra Meshblog (19.11.20)

                                                                                                                                   

VR-basert utdanning

I tillegg til populære læringsstyringsløsninger, kan virtuell virkelighetsteknologi ta et tak i utdanningssektoren. I følge Kochs produserte anvendelsen av VR i utdanning forbedringspoeng fra pre-test til post-test med hele 20 %. Bruken av VR i klasserom kan gjøre læringen mer interessant og engasjerende. Dette kan gjøre at flere elever og studenter ser frem til undervisning og lar dem oppleve leksjonene virkelighetsnært. Gjennom verktøy som Google Expeditions kan studenter ta historietimer med besøk til kjente gallerier som MoMA og Louvre eller ta turen opp Mount Kenya. Med Discovery Education kan man også utdannes i helse og romfart. Teknologien sammen med de best eLærings-programvarene, kan hjelpe med å forbedre sitt potensiale betraktelig.

VR & AR gir oss muligheten til å øve på ting som potensielt er livsfarlige. Med VR og AR kan man øve mange ganger, uten risiko.

Arne Øgård
Head of education and publishing at Nelfo
Kom i kontakt

Vi er her for å hjelpe deg.

Send oss en melding.

 Vi svarer vanligvis innen en time på arbeidsdager.
Takk for din henvendelse. Vi har mottatt din melding!
Oisann, her gikk noe galt! Prøv på nytt før du sender melding.

Besøk oss

Grev Wedels Plass 9, Oslo