Augmentet Reality

5 AR trender å holde øye med i 2020

Nå er vi over halvveis i 2020! Året alt endret seg og man har sett klare endringer i teknologien i løpet av året. Utvidet virkelighet satte rekordvekst i løpet av 2019 og store aktører som Apple, Microsoft og Amazon har sikret sin plass i teknologien. Det ble spådd en betydelig vekst innen AR i løpet av 2020 i næringsbransjen og dette inspirerte oss til å samle de fem viktigste trendene året har bydd på så langt.

1. Fjernhjelp via AR-assistanse

Konferansesamtaler kan undergraves grunnet dens mangel på personlig tilstedeværelse. Dette trenger nødvendigvis ikke være negativt og med AR-teknologien kan det lages “virkelighetsinnstillinger” der deltakerne skal kunne se hverandre under møtet. Pointmedia distribuerer smartbriller hvor det er mulig å koble opp så mange brukere man ønsker ved å videresende link til samtalen. Dette gjøres gjennom vår programvare Remote Support. Med slik teknologi kan slipper bransjer å befare, foreta inspeksjoner eller drive opplæring fysisk. Det kan være verdt å merke at denne typen produkt fortsatt er fersk på markedet, men i henhold til pandemien er det rett tid for å implementere verktøyet. Det er en assistanse som kan fremme innovasjon og gjør det mulig å utføre handlinger i sanntid.

2. Helsesektoren

Helsevesenet viser seg å være et utmerket marked for produkter og tjenester i AR. Spesielt under tiden vi er i nå og det er kun begynnelsen. Utvidet virkelighet kan være et tegn på at helsesektoren går inn i det 21. århundre med nye løsninger, mer rakrygget, skaper enklere måter å løse caser og hyppigere øvelser på vanskelige prosedyrer. Forbes forventer at adapsjonen for AR innen helsevesenet kan vokse årlig med 38 % innen 2025. Dette viser viktigheten for teknologien i medisinsk sektor og er en fantastisk indikator på at samfunnet er på rett vei. AR-verktøy kan brukes innenfor flere områder som:

  • Kirurgi (visualisering)
  • fysioterapi
  • medisinsk utdanning
  • sykdomssimulering

Dette er kun begynnelsen på muligheten for å visualisere og simulere vitale prosesser i menneskekroppen og kan dermed hjelpe med å forutsi eller kurere kompliserte tilfeller.

3. En del av shoppingopplevelsen

AR-handel har blitt aktivt i år, siden store aktører som Youtube og Instagram fortsetter å eksperimentere med den virtuelle prøvingen som en sentral del av deres online shoppingopplevelse. Ved å kunne oppleve produktene slik du hadde gjort under en fysisk handel, vil kjøpekraften kunne bli større. Dette kan gjøres gjennom vår applikasjon Holopipe, hvor brukeren kan finne sine favorittbutikker, designere eller laste opp egne produkter. Slik kan man utvide sitt eget nettverk privat og profesjonelt. Etterhvert vil forbrukeren kunne forvente å skanne produkter i den virkelige verdenen for å generere et hologram i den digitale verdenen. Dette kan bli den nye normalen.

4. AI som forsterker AR-opplevelsen

Maskinlæring og kunstig intelligens er noen av teknologiens raskest voksende sektor, og å slå dem sammen med AR kan ses på som en naturlig utvidelse. Som tidligere nevnt kan problemer som  sykdomsdiagnostisering forbedres betraktelig gjennom menneske-maskin prosesser. Men dette er ikke de eneste feltene hvor AI kan skinne. 35 % av salget på Amazon kommer via anbefalinger som maskinlæringen plukker opp gjennom kundens søkeresultater. Ved å bevege opplevelsen ut av nettleseren og inn i den virkelige verden, kan selskaper parrere brukerprofiler med AR. Slik kan forhandlere identifisere kundens behov i direkte i deres naturlige omgivelser og gi mer presise anbefalinger. Dette er med på å skape en skreddersydd profil og kan gi personifisering på farten.

5. Sikkerheten rundt teknologien

Cybersikkerhet har vært et av 2020s “buzzwords”. Mistilliten rundt innsamling av informasjon og validiteten av innhold på internett kan fortsette å dominere samtaler i tech-verdenen fremover. Tillit og sikkerhet til teknologi er avgjørende for løsningene og kan være spesielt knyttet til utvidet virkelighet der maskinene redigerer og registrerer verden rundt oss. For å bli sosialt akseptert burde det bli tatt beslutninger hos teknologiselskaper om nye reglementer rundt ansiktsgjenkjenning. Dette er for å skape mindre risiko for “deep fakes”, som er i ferd med å bli en stor trussel innen identitetstyveri. Disse paradigmeskiftene er med, i stor grad, å forme morgendagens AR-hverdag.










VR & AR gir oss muligheten til å øve på ting som potensielt er livsfarlige. Med VR og AR kan man øve mange ganger, uten risiko.

Arne Øgård
Head of education and publishing at Nelfo
Kom i kontakt

Vi er her for å hjelpe deg.

Send oss en melding.

 Vi svarer vanligvis innen en time på arbeidsdager.
Takk for din henvendelse. Vi har mottatt din melding!
Oisann, her gikk noe galt! Prøv på nytt før du sender melding.

Besøk oss

Grev Wedels Plass 9, Oslo