Augmentet Reality

5 måter AR kan implementeres i detaljhandelen

Norge står ovenfor usikre tider og det kommer til å påvirke mange bransjer. En av disse er detaljhandelen. Hvordan kan man bruke teknologi for å opprettholde driften?

Innovasjonstrender påvirker betydelig merkevarens salgsstrategi og det er ikke overraskende at mobile enheter har blitt et viktig element i salgsprosessen. Dette gjelder spesielt i beslutningsprosessen. I henhold til trender har utvidet virkelighet (AR) blitt et innovativt verktøy som lar merkevarene samhandle med forbrukeren, gjennom den mobile enheten. AR skaper en ny digital opplevelse som skal kunne berike forholdet mellom merkevaren og kunden, enten det er hjemme på PCen eller på mobilen


Forhandlere har tidligere vært avhengig av av den tradisjonelle måten av markedsføring ved å trykke opp reklamekampanjer eller ty til andre medier for markedsføring. Dette tilhører ikke nødvendigvis fortiden, men ved å slå sammen markedsføring og mediekanaler med Augmented Reality vil brukeropplevelsen bli mer omfattende. Ved å integrere dette i markedsføringsforholdene kan man øke salget, øke salgsopplevelsen og skape nye verdier. Dette gir forhandlerne en ny måte å trekke til seg sine valgte målgrupper ved en mix av tradisjonell og ikke-tradisjonell samhandling.

Her er fem måter som kan hjelpe handelen:

Virtuelle prøverom

De virtuelle garderobeløsningene fungerer ved å overlegge 3D-modellen eller et bilde av et plagg i kundens videostrøm. Plagget spores deretter til forbrukerens bevegelser slik at man får en oppfatning av at plagget er i bruk. Denne teknologien krever et stasjonært videokamera eller mobilkamera.

Skjermdump fra Spring Wise (17.03.20)

                                             

Visuelle produktkataloger

Katalogartiklene gir kunden et utgangspunkt av hvordan produktet blir seende ut i sanntid. Dette gir kunden muligheten til å visualisere produktet i hjemme sitt, enten det er en modulsofa eller et nytt maleri på skjenken.


Forbedre navigasjon på lagerområder

Augmented Reality kan være med å skape forbedret navigasjon rundt lagerområder når detr er snakk om store lagerområder og mye inventar. Det kan også brukes for industrielle bransjer/leverandører for å skape oversikt over hvor verktøy skal plasseres.


Tilpasse AR med E-handel

Analyser forteller selgerne hvilke varer og produkter kunden foretrekker. Dette gjøres ved å måle tidsbruken på hvert virtuelle produkt, dele innhold om produktet og måle interessen for lignende produkter som forbrukeren kan få interesse for. Slik kan merkevaren tilpasse sine produkttilbud spesifikt til hver kunde. Det skal også være muligheter for å prøve produktet online.

skjermdump fra Sephora (oberlo.com) (17.03.20)

Deling av AR innhold

Før eller etter kjøpet, kan forbrukeren dele selfies på Sosiale medier som viser frem sine AR-produkter. Dette hjelper med å spre bevissthet rundt merkevaren og skaper gratis reklame. Å dele en AR-opplevelse kan merkes ved hjelp av en mal eller et unikt filter. Slik kan man be om tilbakemeldinger fra andre, og trekke nye kunder til forretningen. Facebook, Snapchat og Instagram er gode plattformer å utforske AR-annonser på.

Skjermdump fra Facebook gjennom Shortyawards.com (17.03.20)

Bruken av utvidet virkelig er forholdsvis nytt, selv om man kan se at det har blitt en betydelig vekst blant flere aktører de siste årene. Detaljhandelen er et attraktivt felt for å utforske AR siden resultatene vises live og med direkte tilbakemeldinger. Slik kan det skape viral eksponering av produktet. Dette kan bli et viktig verktøy i detaljhandelteknologien.











VR & AR gir oss muligheten til å øve på ting som potensielt er livsfarlige. Med VR og AR kan man øve mange ganger, uten risiko.

Arne Øgård
Head of education and publishing at Nelfo
Kom i kontakt

Vi er her for å hjelpe deg.

Send oss en melding.

 Vi svarer vanligvis innen en time på arbeidsdager.
Takk for din henvendelse. Vi har mottatt din melding!
Oisann, her gikk noe galt! Prøv på nytt før du sender melding.

Besøk oss

Grev Wedels Plass 9, Oslo