Augmentet Reality

Snapchat - fremtidens forretningsverktøy

Det er 9 år siden Snapchat ble lansert og har gått fra en simpel chatfunksjon til en plattform fylt med kreative alternativer. Hvordan har vi valgt å utnytte denne plattformen? 

Snapchat - fremtidens forretningsverktøy

I 2019 hadde Snapchats brukerskare nådd over 210 millioner aktive brukere. Snapchat har vært et medium som tidlig i sin lansering, spesielt blant den yngre generasjonen, ble raskt populært. En grunn til dette er at Snapchat har en ny måte for forbrukeren å håndtere sosiale medier på. Lagring av bilder, “skjermdumping” og deling av videoer fikk en ny betydning etter at plattformen kom på banen. I senere tid har Snapchat utpekt seg som en pioner innen Augmented Reality (AR) gjennom bruk av filtre og interaktive linser. Deling av disse gjennom “SnapStory”, som bedriften var ute med før Instagram og Facebook, har gjort filtrering til en del av brukerens hverdag.

Pointmedias 3D -og Sosial AR-artist Filip Cubrilo har valgt å utnytte denne muligheten gjennom sin egen private profil. Vår applikasjon Holopipe har også en konto hvor hologrammer dukker opp i din virkelighet.

Hvordan har Pointmedia valgt å utnytte dette?

Det er 9 år siden Snapchat ble lansert og har gått fra en simpel chatfunksjon til en plattform fylt med kreative alternativer. Dette er et medium som er positivt for bedrifter å utnytte seg av. Derfor har Pointmedia valgt å lage AR-innhold for Snapchat. En av metodene som benyttes er “Logogjenkjenning” hvor hologrammet trigges av et bilde og vil generere innhold tilpasset logoen som blir avlest.


En annen måte er frittstående hologrammer hvor man kan interagere, sette den ut i rommet og leke med hologrammet. Selskapets 3D -og Sosial AR Artist Filip Cubrilo produserer dette ved å lage en 3D-modell og animerer disse deretter. Når modellene er ferdig teksturert bringer han disse ut i livet. Kunsten for å lage gode Snapchat linser er å optimalisere 3D-modellene og samtidig kunne beholde god kvalitet på hologrammene. Når produktet er klart lanserer vi disse og genererer unike snapkoder for våre kunder.

Denne utviklingen har gjort det mulig for å Pointmedia å bli en del av Xbox og produsere deres AR-innhold. Mulighetene er uendelige når man har kunnskapen om å skreddersy unike objekter til en hver anledning til en lav pris. Dette kan være med på å skape engasjement og bygge organisasjoners merkevare på en nyskapende og leken måte.



VR & AR gir oss muligheten til å øve på ting som potensielt er livsfarlige. Med VR og AR kan man øve mange ganger, uten risiko.

Arne Øgård
Head of education and publishing at Nelfo
Kom i kontakt

Vi er her for å hjelpe deg.

Send oss en melding.

 Vi svarer vanligvis innen en time på arbeidsdager.
Takk for din henvendelse. Vi har mottatt din melding!
Oisann, her gikk noe galt! Prøv på nytt før du sender melding.

Besøk oss

Grev Wedels Plass 9, Oslo